WOLNA OJCZYZNA

Idź do spisu treści

Menu główne

Media głównego nurtu w Polsce - powiązania

CO PRZEMILCZAJĄ "USŁUŻNE MEDIA"

Publikacja 16.04.2015r
Kto ma media w Polsce – powiązania i układy            
Kontrola populacji poprzez jej indoktrynację


Daje się dostrzec coraz większe skupienie stanu posiadania w międzynarodowych koncernach, z jawną przewagą niemieckich, a także wzrastającą przewagę właścicieli techniki przekazu, skupiających internet, telefonię, częstotliwości i kable oraz właścicieli sieci klientów, nad producentami treści, czyli tradycyjnymi nadawcami i wydawcami prasy.

Wartość polskiego rynku mediów  wyraża się  w przychodach firm medialnych z reklamy (7,5 mld zł w roku 2011 - dane firmy Starlink) i sprzedaży usług (13-15 mld zł).

Prasa niemiecka i Agora Rynek gazet codziennych w Polsce, według danych Polskiej Izby Wydawców Prasy, zdominowany jest przez międzynarodowe firmy niemieckie i koncern Agora SA. Roczny nakład "Gazety Wyborczej" i bezpłatnego dziennika "Metro" wynosi łącznie blisko 240 mln egzemplarzy i wciąż spada. Na drugim miejscu znalazł się niemiecko-szwajcarski gigant Ringier Axel Springer wydający "Fakt", z rocznym drukiem 215 milionów egzemplarzy. Trzecie miejsce ze 160 mln nakładu zajmuje firma niemiecka (grupa Verlagsgruppe Passau) o wymownej nazwie Polskapresse, która jest posiadaczem większości gazet regionalnych, takich jak "Dziennik Zachodni", "Głos Wielkopolski", "Gazeta Krakowska" czy "Dziennik Polski". Grupa Media Regionalne (brytyjski Mecom), właściciel m.in. "Gazety Pomorskiej", wydaje rocznie 100 mln szt. dzienników, niewiele mniej, bo 97 mln - firma Murator, wydawca "Super Expressu".

    Potentatem na rynku czasopism kolorowych jest natomiast niemieckie wydawnictwo Bauer, które wydaje aż 33 tytuły w łącznym nakładzie rocznym ponad 400 mln egzemplarzy (prawie połowa całego polskiego rynku). Należą do nich "Pani", "Twój Styl", "Życie na Gorąco", "Tele Tydzień" i przeznaczone dla młodzieży "Bravo". Największymi wydawcami czasopism są również wymienieni już edytorzy gazet: Polskapresse i Ringier Axel Springer (14 tytułów, w tym "Newsweek"), a także Agora z 14 tytułami oraz niemiecka Burda (15 tytułów).

    Największą firmą radiową w Polsce - zarówno pod względem poziomu przychodów, jak i liczby słuchaczy - jest RMF, dysponująca ogólnopolską stacją oraz siecią RMF MAXXX i RMF Classic. Właścicielem tej grupy jest niemiecki koncern Bauer, którego poznaliśmy już jako potentata w branży czasopism. Do swego stanu posiadania zalicza on też Interię, jeden z najpopularniejszych portali internetowych. Druga pod względem zasięgu i poziomu przychodów na rynku radiowym jest grupa Eurozet dysponująca ogólnopolską koncesją Radia Zet, siecią Chilli Zet, Planeta i Antyradio. Właścicielem tej z kolei grupy jest francuski koncern Lagardere, międzynarodowe imperium medialne, wydawca czasopism i książek. Na trzecie miejsce wśród komercyjnych rozgłośni wysuwa się należąca do grupy ZPR ("Super Express", Eska TV i Polo TV) sieć rozgłośni o nazwie ESKA i WAWA, z łącznym zasięgiem ludnościowym wynoszącym 31 milionów. Także i na rynku radiowym koncern Agora dysponuje kilkudziesięcioma rozgłośniami docierającymi do około 25 mln słuchaczy, pod marką TOK FM, Złote Przeboje i Roxy.

    
Widoczna jest tendencja do stopniowego opanowywania przez koncerny medialne różnych form dotarcia do odbiorców. Wszystkie najczęściej odwiedzane portale internetowe w naszym kraju należą równocześnie do firm obecnych w innych gałęziach przemysłu medialnego albo telekomunikacyjnego. Wirtualna Polska jest własnością francuskiej TP SA, do Agory należy portal Gazeta.pl, zaś Onet właśnie został sprzedany przez TVN i trafił do opisanego wyżej niemiecko-szwajcarskiego koncernu Ringier Axel Springer. Dodać do tego można także posiadanie firm reklamy zewnętrznej (właścicielem AMS, jednej z największych firm reklamy billboardowej i opanowującej przystanki komunikacji miejskiej, jest Agora), a także sieci kin. Telewizja - nadawcy i pośrednicy Rynek telewizji komercyjnej w naszym kraju zdominowany jest przez dwie firmy: Polsat i TVN. Nie sposób przedstawić tych nadawców w oderwaniu od połączonych z nimi licznymi więzami grup medialnych. Cyfrowy Polsat to spółka dysponująca platformą satelitarną, przy pomocy której dostarcza do 3,5 mln polskich domów odpłatne pakiety stacji telewizyjnych, ale także szerokopasmowy internet i usługi telefoniczne. W zeszłym roku Zygmunt Solorz sprzedał swoje udziały w telewizji Polsat właśnie... Cyfrowemu Polsatowi, by uzyskać środki na zakup sieci telefonii komórkowej pod marką Plus. Jak wiadomo, ten sam właściciel nabył też cały multipleks cyfrowej naziemnej telewizji mobilnej umożliwiający odpłatne dostarczanie abonentom pakietu programów telewizyjnych we wszystkich polskich miastach bez użycia satelity i internetu. Cyfrowy Polsat jest spółką giełdową zobowiązaną do ujawniania swoich finansów, dzięki czemu można się dowiedzieć, że większościowy pakiet ma w niej ciągle spółka ulokowana na Cyprze, a kontrolowana przez Zygmunta Solorza. Jak wiadomo, w wyniku decyzji cyfryzacyjnych grupa właściciela Polsatu dysponuje także czterema programami (Polsat, Polsat Sport News, TV4 i TV6) w MUX-2 oraz udziałami w ATM Grupa SA w MUX-1.

    Również giełdową spółką jest TVN
(ostatnio większość akcji sprzedano Amerykanom) z wieloma programami telewizyjnymi, w tym z nabytymi w zeszłym roku większościowymi udziałami w spółce STAVKA, dysponującej miejscem w MUX-1. TVN powiązana jest kapitałowo z grupą ITI, jednak ze względu na znaczne zadłużenie i brak porozumienia w rodzinie po śmierci Jana Wejcherta dochodzi do stopniowego wydzielania poszczególnych spółek. Doszło do zawarcia umowy z Canal+ i praktycznego połączenia należącej do ITI platformy satelitarnej n (1,2 mln użytkowników) z platformą Cyfra+ (1,5 mln użytkowników), a niedawno - do wspomnianej wyżej sprzedaży (za sumę ponad miliarda złotych) portalu Onet.pl na rzecz niemiecko-szwajcarskiego koncernu Ringier Axel Springer.

    Warto wspomnieć, że wzbogacony transakcją z ITI Canal+ to międzynarodowa firma, w której istotny pakiet posiada koncern globalny Vivendi o rocznych obrotach 30 mld euro, obecny m.in. we Francji, USA, Brazylii i Maroku
.


Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego